Lisa Gericke fél éve a svájci SkyWork Airlines pilótája. A légitársaság Bernből Európa 28 városába, köztük Budapestre is szállít utasokat. A Hölgypilóta kérdéseire Liza két repülése között válaszolt.
Miért akart pilóta lenni? Hogy szerezte meg a pilóta engedélyét?
A müncheni repülőtéren az utasok becsekkolásával kezdődött a légitársasági karrierem. Ezalatt kapcsolatban voltam a repülőgépek személyzetével is. De többet akartam tudni a légiforgalmi területről és elhatároztam, hogy annak részesévé válok. Eldöntöttem, hogy elmegyek egy repülőiskolába és kereskedelmi pilóta leszek.
Egy mannheimi magán repülőiskolába jártam és közben légi utaskísérőként kezdtem el dolgozni, hogy a kiképzésemet tudjam miből finanszírozni.
Hogy került a SkyWork Légitársasághoz? Mióta dolgozik a légitársaságnál?
A SkyWork légitársasághoz azért kerültem, mert sok korábbi kollégám már itt dolgozott. Ők meséltek nekem arról, hogy itt milyen jó a munkahelyi légkör és milyen érdekes úti célok vannak, így jelentkeztem a SkyWork-höz és Svájcba költöztem. Hat hónapja dolgozom itt és élvezem a napi repülésekben való részvételt.
Milyen típusú repülőgépen repül?
Egy Dornier 328 TP típusú repülőgépen vagyok pilóta. Szeretem ezt a típust, mert nagyon modern a pilótafülkéje, ami kényelmessé teszi a munkát.
Kérem, mesélje el egy tipikus napját, amikor utasokkal a háta mögött repül.
A személyzet indulás előtt egy és egynegyed órával találkozik. A repüléssel kapcsolatos minden fontos dokumentumot megkapunk a kollégáinktól. Ellenőrizzük a repülési tervet, útvonalat, időjárási körülményeket és a célállomás repülőterét. Kiszámoljuk a szükséges üzemanyag mennyiséget és átbeszélünk mindent, ami a repüléssel kapcsolatos.
Azután találkozunk a légi utaskísérőinkkel és tájékoztatjuk őket a repülés időtartamáról, utaslétszámról, időjárásról és az olyan különleges utasokról, mint például a gyerekek, vagy a mozgás korlátozottak.
Ezután készen állunk, hogy felmenjünk a repülőgépre és előkészítsük az indulásra. A levegőben van idő arra, hogy felkészüljünk a célállomáson való leszállásra.
Földet érés után mialatt az utasok kiszállnak a gépből, a pilótafülke személyzete felkészíti a pilótafülkét a visszaútra. Ekkor a kapitány és a másodpilóta megcseréli egymással az ellenőrzési feladatokat.
Ezt azt jelenti, hogy az a pilóta, aki az idevezető úton repült a visszaúton nem fog repülni. Ez biztosítja azt, hogy mindkét pilóta tegyen egy le és egy felszállást.
A legtöbb napon négy járatot repülünk. Bernben kezdünk, onnan elmegyünk egy járatra és visszajövünk, majd innen megint elmegyünk egy másik célállomásra mielőtt visszatérünk a bázis repülőtérre. Azután, hogy Bernben leszállunk, átadjuk a repülőgépet a karbantartó kollégáinknak és a következő személyzetnek.
A szülei és a barátai hogyan fogadták, amikor közölte velük szándékát, hogy pilóta szeretne lenni?
A szüleim nem nagyon örültek annak, amikor meghallották, hogy kereskedelmi pilóta szeretnék lenni. De ma már nagyon büszkék rám mivel látják, hogy nagyon elégedett vagyok a munkámmal és már elfogadják, hogy annak idején jól döntöttem. A barátaim a képzés alatt végig mindig biztattak és hittek bennem, ami nagy segítség volt számomra. Még mindig nagyon érdekli őket a munkám, bármikor találkozunk, mindig kérik, hogy meséljek a pilóta életemről.
Mi a kedvenc útvonala és miért?
Nagyon szeretem a barcelonai és a római járatokat, mert az Alpok csodálatos látványt nyújtanak. Egyik kedvenc útvonalam a Bern-Berlin, mert akkor átrepülünk Bajorország felett, és ha nincsenek felhők, láthatom a szülővárosomat, ahol a szüleim most is élnek.
Mi volt eddig a repüléssel kapcsolatos legemlékezetesebb pillanata?
A legemlékezetesebb pillanatom az volt, amikor először repültem a Dornier-vel. Még most is emlékszem arra az érzésre, amikor felszálltam és teljesen ura voltam a gépnek. Nagyon boldog voltam és büszke magamra akkor is, amikor befejeztem a tanulmányaimat és a szimulátor képzést.
A világ másik részén, a Bahamák szigetközi járatain egyszerre három kapitánynőt is találtunk.